Jak na odhlučnění kapoty auta

Odhlučnění kapoty se zpravidla provádí z důvodu snížení hluku od motoru. Pouhé odhlučnění této části však k dosažení maximálního výsledku nestačí, je potřeba se zaměřit na více částí vozu. Kapota vozu nicméně jednou z těchto částí je, a tak je namístě si říct, proč bychom ji měli odhlučnit a jaké materiály jsou pro to nejvhodnější.

Jaký typ hluku se potlačuje odhlučněním kapoty?

Kapota motoru je velký prvek, jenž při chodu agregátu výrazně rezonuje. U dieselových motorů je situace o dost horší než u benzinových – kapota se za jízdy rozrezonuje a začne vytvářet nežádoucí hluk, jenž jen zesiluje hluk od motoru jako takového. Automobilky v dnešní době bohužel šetří na čem se dá a tyto „odtučňovací kůry“ se zpravidla týkají také čelního skla, které je u novějších aut tenčí nežli u starších. To znamená jen jedno – větší propustnost hluku od motoru, který se nachází v přední části auta. Odhlučnění kapoty vede ke ztlumení hluku vycházejícího od motoru ven, a tedy k redukci míry hluku propouštěného skrz čelní sklo. 

1.Demontáž původního odhlučnění motoru

Pokud je na kapotě vašeho vozu připevněn původní tlumicí dekl, je nezbytné nejdříve provést jeho demontáž. Odmontování původního odhlučnění se provádí tak, že se odcvaknou původní plastové cvočky, a to buď šroubovákem nebo pomocí plastové sady pro demontáž. Pokud v autě tento originální kryt nemáte, můžete tento krok logicky vynechat.

Nyní se můžeme přesunout ke druhému kroku, jenž spočívá v přípravě plochy pro odhlučnění první vrstvou antivibračního materiálu.

kapota_bez_odhlucneni

2.Příprava plochy kapoty pro aplikaci první vrstvy antivibračního materiálu

Alfou a omegou odhlučnění kapoty vozu je zamezení rezonancím plechu, který se vlní při jízdě nebo při spuštěném motoru a vydává nežádoucí hlukové frekvence. Ještě než se aplikuje antivibrační materiál, plochu kapoty je nutné řádně připravit – materiály je důležité aplikovat na čistý a odmaštěný povrch. Odmaštění lze provést pomocí obyčejného líhu nebo účinnějšího odmašťovače a čističe All Purpose Cleaner značky Auto Finesse. Po řádném vyčištění a odmaštění plechu se na plech mezi výztuhu kapoty aplikuje antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm. Jedná se o vysoce účinný materiál, který hravě zamezí nepříjemným plechovým rezonancím. Výsledek lze velice snadno otestovat – stačí poklepat na kapotu před a po odhlučnění. Pozor! Dokonalé přilnutí a účinnost materiálu si žádá použití přítlačného válečku, jen tak se totiž vyhnete vzniku nepříjemných vzduchových bublin.

kapota_gold_antivibracni

3.Odhlučnění kapoty termoakustickým materiálem

Jako druhou vrstvu v rámci odhlučnění kapoty je vhodné použít termoakustický materiál, který díky svému složení slouží jako akustický polštář mezi kapotou a původním odhlučněním. Tato vrstva současně funguje i jako tepelná izolace – v zimě bude v motorovém prostoru udržovat déle teplo a motor se nebude tak rychle ochlazovat. Pro akustické odhlučnění kapoty používáme osvědčený materiál StP Aeroflex Neoprene 10 o tloušťce 10 mm, který se díky lepicí vrstvě aplikuje na originální odhlučňovací kryt motoru. Pro usnadnění tohoto kroku je vhodné upravit velký plát materiálu (100×50 cm) dle tvaru původního krytu a teprve poté jej nalepit na látkové odhlučnění z výroby. Pozor na případné otvory na původní cvočky, aby nasazení vylepšeného deklu proběhlo bez zádrhelu.

stp_neoprene10_dekl

4.Odhlučnění kapoty 2.0

Pokud vám hluk vycházející z motorového prostoru vašeho vozu vadí opravdu hodně a/nebo dvě výše uvedené vrstvy nestačí, máme pro vás řešení vhodné pro náročnější. Firma StP pro tyto účely nabízí i dva univerzální kryty motorů, které je možné upravit podle velikosti motorového prostoru. Jedná se o pěnovou deku z polyuretanu potaženou látkou, která se používá u původních krytů kapoty a lze ji díky vytvarovaným profilům upravit tak, aby seděla do motorového prostoru konkrétního vozu. StP Heatshield L nebo větší StP Heatshield XL se již vytvarované pokládají na motor, čímž se vytvoří další termoakustická, hluk pohlcující stěna.

Výše uvedený Heatshield lze rovněž použít i na samotnou kapotu namísto originálního krytu, který, pokud ve voze vůbec je, může být poničený od hlodavců nebo jinak poškozený. Vznikne tím černý izolační kryt motoru podobný tomu originálnímu z výroby, který se přichytí ke kapotě pomocí cvočků v balení. S unikátním produktem Heatshield tak hravě vyřešíte odhlučnění kapoty, kterou vytlumíte ve 3 a s originálním krytem dokonce i ve 4 vrstvách.

heat_shield

Odhlučnění kapoty bez originálního krytu

Pokud vlastníte vůz, který nedisponuje akustickým krytem motoru z výroby, máme pro vás řešení odhlučnění kapoty neméně efektivní než postup uvedený v bodě 4. Za účelem kvalitního odhlučnění kapoty je nutné postupovat stejně jako v bodě 2 tohoto článku, tedy řádně připravit plochu kapoty k aplikaci antivibračního materiálu a následně tento materiál přilepit a správně rozválečkovat. Pokud chcete, aby byl efekt odhlučnění maximální, pak jako druhou vrstvu nalepte na antivibrační materiál StP Black Gold termoakustický materiál StP Aeroflex Neoprene 10 a jako kryt motoru použijte StP Heatshield L nebo XL.

Další možností odhlučnění je opět aplikace první vrstvy antivibračního materiálu StP Black Gold, na kterou použijte speciální termoakustický materiál StP Hood 10 o rozměrech 140 × 80 cm a tloušťce 10 mm. Ten díky své šířce pokryje celou kapotu, čímž vytvoří druhou vrstvu pohlcující hluk z motoru a zároveň díky hliníkové fólii zpomalí únik tepla z motoru. Navíc je tento materiál díky černému podkladu se stříbrným logem značky StP vizuálně nadmíru atraktivní.

Souhrn materiálů pro odhlučnění kapoty

Kapota s originálním odhlučňovacím krytem

  • antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí kapoty. V případě větší plochy kapoty použijeme 3 kusy tohoto antivibračního materiálu
  • termoakustický materiál StP Aeroflex Neoprene 10 (reálně jsme použili cca 1,5 plátu na kapotu) pro zachycení akustického hluku od motoru a udržování teploty motorového prostoru za chladného počasí
  • StP Heatshield L nebo XL pro maximální možné zamezení hluku od motoru v případě položení tohoto krytu na samotný motorový prostor

Kapota bez originálního odhlučňovacího krytu

  • antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí kapoty. V případě větší plochy kapoty se používají 3 kusy tohoto antivibračního materiálu
  • termoakustický materiál StP Hood 10 pro zachycení akustického hluku od motoru a udržování teploty motorového prostoru za chladného počasí
  • StP Heatshield L nebo XL pro maximální zamezení hluku od motoru v případě položení tohoto krytu na samotný motorový prostor

Materiály v takovémto počtu jsme použili na odhlučnění vozu střední třídy Hyundai i30. U vozů ostatních značek podobné třídy či se stejnou velikostí kapoty lze očekávat podobné výsledky. U některých kapot, např. v případě vozu Škoda Octavia III, je nutné počítat s větším množstvím antivibračního materiálu, neboť plocha pro aplikaci je zde mnohem větší. Vytlumení kapoty je však pouze začátek – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.