Odhlučnění zadních podběhů se většinou provádí pouze jako doprovodný krok při odhlučňování komplet celé zadní části vozu. Tento typ odhlučnění provádíme pouze v případě, že již máme odhlučněný kufr a páté dveře, v opačném případě to moc nedává smysl. Přesto jsme pro Vás připravili podrobný návod, který vás celým postupem provede krok za krokem. Jen pamatujte na to, že samostatné odhlučnění této části v praxi moc nepoznáte.
Jaký typ hluku se potlačuje odhlučněním zadních podběhů?
Na rozdíl od předních podběhů jsou zadní podběhy částečně součástí kufru jako takového, v důsledku čehož se hluk od zadní nápravy dostává za jízdy do interiéru o to jednodušeji. Abychom zamezili průniku hluku ze zadní části auta (kufru), je nutné jako první odhlučnit kufr a až potom se vrhnout na samotné podběhy. Hluk je zde generován nejen od vozovky ve vyšších rychlostech, ale kromě toho z důvodu uložení tlumičů prakticky v interiéru auta zde musíme počítat i s hlukem, který se vytváří díky nárazům v menších rychlostech, např. ve městě, při jízdě přes přejezdy, kostky nebo jiné nerovnosti.
Zadní podběhy taktéž mají v drtivé většině i jinou strukturu samotného krytu podběhů. Většinou se zde objevuje klasický látkový podběh, a to z toho důvodu, že látka lépe tlumí jak hluk od vozovky, tak i nárazy kamínků apod. Objevují se vozidla i nižší třídy, kde máme i v zadní části plastový podběh, na kterém lze zapracovat ještě lépe než na látkovém. A právě tomu se budeme věnovat v tomto článku.
1.Demontáž podběhů a příprava plochy na aplikaci odhlučnění
Pro demontáž podběhů budete potřebovat hever a různé nářadí – šroubováky, vytahováky na cvočky apod., jelikož každý výrobce řeší přichycení podběhů ke karoserii auta jinak. Ještě než se pustíte do demontáže kola, zařaďte rychlost a zatáhněte ruční brzdu! Chcete-li mít 100% jistotu, že se váš vůz nepohne, použijte zarážku na přední kolo. Při použití momentového klíče nebo klíče pro demontáž kol doporučujeme obalit „ořech“ Tesa páskou, čímž se vyhnete poškrábání laku.
Úspěšně jste sundali kolo? Pak se můžete pustit do demontáže látkového krytu podběhu (jak už bylo řečeno výše, někdy je vyroben z plastu) a vyčištění kovové plochy karoserie, stejně jako samotného plastového krytu (pokud je tedy podběh plastový). Menší znečištění snadno odstraníte obyčejným lihem, ale na usazenou špínu doporučujeme použít skvělý čistič a odmašťovač All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.
2.Lepení tlumících materiálů na zadní podběhy
Nyní se již konečně můžete pustit do aplikace antivibračního materiálu. Na kov podběhů použijte antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3mm, který účinně ztlumí veškeré vibrace. Tento materiál je sám o sobě nadmíru kvalitní, ale pro dosažení ještě lepšího efektu můžete použít materiál StP Bomb Aero o tloušťce 4,2mm. Před aplikací ho řádně nahřejte horkovzdušnou pistolí. Pozor! Materiál nepřitlačujte jen rukou, pro dosažení 100% funkčnosti a přilnavosti se zde neobejdete bez přítlačného válečku.
Následuje aplikace akustické pěny – druhou vrstvu odhlučnění bude tvořit akustický, voděodolný materiál StP Aeroflex Neoprene 3. Pozor, před jeho aplikací je nezbytné odmastit hliníkovou vrstvu Black Goldu. Tentokrát si s jistotou vystačíte i s obyčejným lihem.
Pokud jsou zadní podběhy na vašem voze plastové a poměrně řídké, můžete se pustit i do odhlučnění samotného plastu. Plastový kryt po řádném odmaštění ošetříme protihlukovým materiálem CTK Multimat Pro o tloušťce 5,5 mm. Tento materiál je odolný proti vodě a olejům a skládá se ze dvou vrstev – akustické s tloušťkou cca 3 mm a protihlukové s tloušťkou zhruba 2 mm. Díky tomu se s ním velmi snadno pracuje a jeho nalepení je naprostá hračka. Materiál můžete aplikovat na podběh a přitlačit ručně, ale pro jistotu jej několikrát přejeďte válečkem, aby nevznikly nežádoucí vzduchové bubliny.
Pokud jste majiteli auta s podběhy vyrobenými z látky, bohužel není možné je odhlučnit, a to žádným materiálem – nic na nich totiž nebude držet. S takovýmito podběhy se většinou můžeme setkat u aut střední třídy. A proč je vlastně automobilky používají? Látkové podběhy díky své specifické struktuře lépe tlumí hluk od vozovky a nárazy kamínků, což plastové podběhy tak dobře nesvedou.
Souhrn materiálů pro odhlučnění zadních podběhů
- 7× antivibrační materiál StP Black Gold pro redukci vibrací od podběhů. Pokud se poohlížíte po ještě efektivnějším materiálu, doporučujeme 7× StP Bomb Aero – materiál je nutné nahřát horkovzdušnou pistolí
- 3-4× akustický materiál StP Aeroflex Neoprene 3 pro ztlumení akustického hluku od kol
- 6× CTK Multimat Pro na plastový kryt zadních podběhů pro maximální izolaci hluku od silnice – pouze v případě, že jsou zadní podběhy vyrobené z plastu
Pokud máte pochybnosti, zda odhlučnění zadních podběhů zvládnete sami, nemáte k tomu vhodné prostory nebo byste jednoduše rádi svěřili montáž do rukou skutečných odborníků, neváhejte nás kontaktovat na tel. 774 195 533 nebo napište na info@2din.cz a domluvte si termín odhlučnění nejen zadních podběhů, ale klidně i komplet celého vozu.
UPOZORNĚNÍ! Odhlučnění zadních a předních podběhů provádíme na naší dílně pouze v rámci odhlučnění balíčku Premium Plus auta.