Sendvičové materiály – novinka, která šetří čas a mění pravidla hry

V současné době, kdy se zejména evropské automobilky zdají vršit jedno špatné rozhodnutí na druhé, není divu, že se zapomíná na zdánlivě nedůležitou, ale přece stěžejní věc – odhlučnění. To, jak vůz dokáže svou celkovou konstrukcí tlumit hluk, vibrace a rezonance, je přitom stěžejní pro pohodlí řidiče, který v autě často tráví dlouhé hodiny, ale celé posádky. Odfláknuté odhlučnění nejen že zvyšuje míru únavy posádky během delších cest, ale také dovede zcela zničit zážitek z poslechu hudby, kdy se sebelepší audio systém s drahými zesilovači a reproduktory nemá možnost správně prosadit. Naštěstí existuje cesta, kterou lze krátkozrakost automobilek kompenzovat a zajistit si nejen pohodlné svezení, ale také kvalitní poslech hudby nebo oblíbeného podcastu. V našich předchozích článcích jsme se už věnovali mimo jiné antivibračním a akustickým materiálům. Dnes si posvítíme na novinku, která je na trhu relativně krátkou ( ve srovnání s antivibračním materiálem ) dobu, a sice na sendvičové materiály. Technici u nás na dílně v Praze kvitovali jejich nástup s povděkem, protože jim dokážou ušetřit spoustu času a práce. O co se jedná, jakou funkci plní a proč jsou v autě důležité? Pojďme se na to podívat!

Co jsou sendvičové materiály a jakou plní funkci?

Jak už jsme zmínili v úvodu, sendvičové materiály jsou relativně nová záležitost. Na trhu se objevily teprve před několika lety, nicméně takřka okamžitě si dokázaly získat přízeň široké škály uživatelů, nás nevyjímaje. Sendvičový materiál se v podstatě skládá ze dvou vrstev. Ukrývá v sobě vrstvu akustického (termoakustického) materiálu a vrstvu materiálu protihlukového. V praxi si tak namísto odhlučnění auta třemi vrstvami materiálu bohatě vystačíte se dvěma – účinek sendvičového materiálu je stejný, ne-li ještě lepší. Pořád však platí, že první vrstvou v rámci odhlučnění auta by měl být antivibrační materiál.

Obrázek

Jaké jsou nejdůležitější vlastnosti sendvičových materiálů?

Obrázek

Jednotlivé typy sendvičových materiálů – zde se sluší zmínit, že jich není mnoho – liší se s ohledem na tloušťku. Protihluková vrstva vždy zůstává vesměs stejná, cca 1-2 mm silná, nicméně vrstva akustická nebo termoakustická může mít tloušťku až 4-6 mm, v závislosti na typu ošetřovaného povrchu. Jak už jsme zmínili v úvodu, největší výhodou sendvičových materiálů je, že šetří čas a zčásti i náklady. Čas ušetřený na montáži se pak promítne do celkových nákladů na odhlučnění, což jistě většina klientů ocení.

Kam se sendvičové materiály aplikují?

Oblíbeným místem, kde je použití sendvičových materiálů více než vhodné, je podlaha. Jedná se o jednu z největších ploch ve voze, kde při montáži odhlučnění jistě oceníte, že nemusíte lepit a přitlačovat tři typy materiálu, ale pouze dva. Začnete antivibračním materiálem, na nějž rovnou nalepíte sendvičový a máte vystaráno. TIP: K přitlačení sendvičového, ale i jakéhokoliv jiného materiálu doporučujeme použít vhodný přítlačný váleček. Dalším místem je vnější plech dveří, kde opět začneme antivibračním materiálem, po němž následuje sendvičový. Vnitřní plech a tapec se odhlučňuje trochu jinak – tématu odhlučnění dveří se věnujeme v samostatném článku. Sendvičové materiály lze použít i v prostoru kufru, ale také na plastových podbězích, které se většinou nacházejí v přední části auta. Vzadu bývají látkové, na které se zpravidla nelepí nic – materiál by vlivem působení živlů na látce nedržel. V zadní části auta nicméně můžeme sendvičové materiály aplikovat na vnitřní část podběhů – opět nejdříve antivibrační, potom až sendvičový.

Obrázek

Je to kvalitní materiál? Vydrží něco?

Obrázek

Pokud máte obavy, že by sendvičové materiály na vnitřcích zadních podběhů a jiných částech auta nemusely vydržet, můžeme vás ubezpečit, že lepidlo drží opravdu skvěle. Materiál jsme na několik dní ponořili do vody, přičemž jsme nezaznamenali, že by došlo ke ztrátě přilnavosti. Samotný výrobce uvádí, že své materiály dlouhodobě a důsledně testuje. Vědci spolupracující s CTK se v laboratořích zaměřují zejména na adhezivní a korozní vlastnosti materiálů, absorpci vody, odolnost proti stárnutí a odolnost vůči chladu a teplu. Díky tomu může značka nabídnout výrobky špičkové kvality, na které profesionálové v oboru nedají dopustit. Včetně těch našich.

Sendvičové materiály – příklady

Přestože sendvičových materiálů není na trhu mnoho a jsou tu s námi teprve krátce, na dílně běžně používáme zejména dva typy, které můžeme s čistým svědomím doporučit. Připomínáme, že se lepí na antivibrační materiály, které vždy fungují jako první vrstva.

  • StP Bromo - tloušťka 7mm, rozměry 47x37,5 cm, útlum 30dB - tento materiál je savý a nesmí být použit v prostředí kde se může vyskytovat vlhko
  • CTK Multimat Pro – žlutý, 3-vrstvý, tloušťka 5,5 mm, rozměry 50×37 mm, útlum 32 dB
  • CTK Multimat Evo – modrý, 3-vrstvý, tloušťka 7,5 mm, rozměry 50×37 mm, útlum 35 dB Výrobky značky CTK jsou na tom z hlediska kvality podobně jako zboží výrobce STP, které je u nás stálicí.

Obrázek

Závěrem

Jak už jsme zmínili v úvodu, sendvičové materiály jsou horkou novinkou na trhu, která šetří čas, námahu i náklady. Navzdory tomu však ve srovnání s klasickou, 3-vrstvou metodou odhlučnění neztrácejí nic na účinnosti. Vyznačují se opravdu širokým využitím a používají se zejména tam, kde je třeba ošetřit velkou plochu. Jsou to skvělí pomocníci, s nimiž se nám dobře pracuje. Máte zájem o odhlučnění vašeho auta? Na našem webu najdete spoustu článků o tom, jak odhlučnit auto, 12 nejčastějších dotazů ohledně odhlučnění a také unikátní 3D konfigurátor, jenž vám umožní sestavit si balíček na míru. Chcete-li se objednat na odhlučnění, neváhejte a ozvěte se nám!

Zeptejte se nás

Povinné pole
Povinné pole

Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.
Vyplňte všechna povinná pole.