Jak správně navoskovat auto?

jak navoskovat auto

Přestože se v dnešní době dostávají do popředí různé keramické a nano ochrany, voskování stále platí za nejběžnější a nejoblíbenější způsob ochrany laku karoserie automobilu. Správně aplikovaná vrstva vosku odpuzuje vodu (což oceníte především při další péči o auto), chrání lak před vyblednutím v důsledku slunečních paprsků a krásně jej zakonzervuje.

Ale co si budeme – na krásně navoskované auto je radost pohledět a kdekdo se za vámi otočí, ať už vlastníte supersport, nablýskaného veterána nebo obyčejný vůz na každý den.

V rámci voskování karoserie je však třeba pamatovat na několik důležitých věcí. Především je aplikace vosku teprve až posledním krokem v rámci péče o lak automobilu, jež sestává z několika fází. Žádnou z nich není radno vynechat, proto se na ně pojďme podívat zblízka.

 

Začněte tím, že vůz pořádně umyjete

Základem správně aplikované vrstvy vosku je dokonale čisté auto. Budete k tomu potřebovat vhodný autošampon, např. Auto Finesse Lather, kbelík na vodu (ideálně s vložkou, např. Work Stuff Grit Guard), mycí rukavici nebo houbu a jemný sušící ručník, ideálně z mikrovlákna.

Jako vždy zdůrazňujeme, že v rámci péče o auto se vyplatí investovat do výrobků špiček v oboru – jen ty vám totiž zajistí nejlepší výsledky, nepoškrábou lak a navíc jich nespotřebujete tolik, takže nakonec ještě ušetříte.

32

Šampon by měl být pH neutrální a tudíž šetrný k vosku, s rukavicí je mytí karoserie mnohem pohodlnější, zatímco díky jemnému sušícímu ručníku vám na laku nezůstanou nevzhledné šmouhy, které jdou těžko odstranit. A co se týče kbelíků, ideální jsou dva – jeden na vodu se šamponem a druhý pouze s čistou vodou, v níž budete oplachovat rukavici.

Auto myjte vždy směrem odshora dolů – spodní část auta bývá nejšpinavější a stékající šamponová voda ji krásně „předmyje“. Pracujte ideálně v garáži nebo ve stínu, zkrátka bez přímých slunečních paprsků. Dejte si na mytí záležet, ale těžko odstranitelné nečistoty nedrhněte – ty přijdou na řadu v dalším kroku.

 

Dekontaminace laku a odstranění zapečených nečistot

Polétavá rez, brzdový prach, zapečený hmyz, ptačí trus, asfalt – všechno to jsou nečistoty, s nimiž si neporadí ani ten nejlepší šampon. Pokud tedy nechcete, aby vám do laku vypálil díru. Specifický druh špíny si žádá specifické přípravky – u polétavé rzi a brzdného prachu jde např. o Auto Finesse Iron Out Contamination Remover, který můžete použít i na kola. Anebo se můžete vydat cestou mechanické dekontaminace.

 

34

Chemická dekontaminace laku

Přípravek proti polétavé rzi stačí nastříkat přímo na dotčené místo a nechat zhruba 5 minut působit. Částečky na bázi železa se vlivem jeho působení rozpustí a půjdou snadno opláchnout. Dbejte na to, aby odstraňovač rzi na laku nezaschl! I z tohoto důvodu není vhodné pracovat na slunci. Jakmile bude rez rozpuštěná, auto důkladně opláchněte.

Po dekontaminaci by lak auta by měl být dokonale hladký. Pokud máte potíže se zapečenými skvrnami od asfaltu, smůly nebo organickým materiálem, pořiďte si třeba odstraňovač asfaltu a organických nečistot Gyeon Q2M Tar.

Chcete-li dosáhnout co možná nejlepších výsledků, po chemické dekontaminaci auto ještě jednou umyjte šamponem.

 

Mechanická dekontaminace laku

Druhou možnosti je mechanická dekontaminace laku, která spočívá v použití tzv. claye a vhodného lubrikantu. Clay je jednoduše hmota připomínající plastelínu, která spolehlivě zachytí všechny nečistoty na laku auta, tedy zmíněnou polétavou rez, asfalt, brzdný prach, zapečený hmyz a ostatní špínu. K nejúčinnějším clayům patří tzv. tvrdé claye, které však mohou způsobit poškození laku. A jelikož se s jemnými clayi více napracujete, většina detailerů volí zlatou střední cestu ve formě středně tvrdého claye.

Postup práce je jednoduchý. Vezměte clay, např. ValetPro Contamination Remover Yellow V2, oddělte menší část a vytvarujte ji do placky (tak aby se vám s ní dobře pracovalo) a následně clay řádně lubrikujte, třeba přípravkem Gyeon Q2M ClayLube. Poté nastříkejte lubrikant i na samotný lak a jezděte po něm clayem nahoru a dolů nebo zleva doprava. Stále průběžně lubrikujte a na clay netlačte. Takto ošetřete vždy malou část, otřete utěrkou a pokračujte na další kontaminované místo. Jakmile je lak hladký, máte vyhráno.

Také v případě mechanické dekontaminace laku doporučujeme auto ještě jednou umýt.

 

Leštění laku před samotným voskováním

Pomalu se blížíme do finále. Poslední přípravou fází před samotným voskováním je leštění laku, které z něj odstraní veškeré zbývající nečistoty a oxidaci, hloubkově jej vyčistí, odmastí a zbaví drobných škrábanců. K mání jsou i strojní leštičky s leštícími kotouči, např. Lare LD15-125 PRO, ale pokud váš lak není ve vyloženě špatném stavu, zvládnete to i ručně.

K leštění budete potřebovat leštěnku s určitým obsahem abrazivních částeček – nebo i zcela bez nich. Po laky v top stavu doporučujeme leštěnky neabrazivní, např. Meguiar’s Ultimate Polish, ale chcete-li z laku odstranit i drobné škrábance, poškození, hologramy nebo oxidaci, pořiďte si spíše abrazivní Meguiar’s Ultimate Compound. Samotné leštění můžete provést třeba pomocí vhodné mikrovláknové utěrky nebo mikrovláknového aplikátoru.

Leštěte vždy krouživými pohyby a pouze určitou část laku. Jakmile budete s výsledkem spokojení, přejděte na další část vozu.

Hurá na voskování

Konečně přichází na řadu poslední krok, a sice samotné voskování. Jaký vosk použít? To záleží jen na vás. K mání jsou vosky tuhé i tekuté, umělé i přírodní (karnaubské), ale i hybridní, které kombinují to nejlepší z obou světů. Vše závisí na tom, jaký je váš rozpočet, zda hledáte jen solidní produkt nebo naprostou topku, stejně jako na délce výdrže i jednoduchosti nanášení.

Pokud hledáte opravdu bezkonkurenční výdrž, zvolte třeba vosk New Fusso Coat 12 Months od japonského výrobce Soft99 (k mání je ve verzi pro světlé i tmavé laky). Pokud vám záleží na jednoduchosti aplikace, pak si vystačíte s Auto Finesse Glisten Spray Wax. K vosku budete potřebovat ještě vhodný pěnový aplikátor.

33

Naneste vosk rovnoměrně na karoserii auta. Postupujte vždy po jednotlivých částech nebo panelech, nesnažte se navoskovat hned celé auto. Krouživé pohyby zde nejsou nutné, spíše se zaměřte na to, abyste nevynechali jediné místečko a aby byla vrstva vosku skutečně rovnoměrná. Vosk pak nechte 5-10 minut zaschnout.

Jakmile budete mít naneseno, použijte ještě mikrovláknovou utěrku a vosk rozleštěte. Utěrka by měla být jiná než ta, se kterou jste pracovali v předchozím kroku. A pokud vám záleží na opravdu dlouhodobé ochraně, můžete vosk nanést i ve druhé vrstvě.