Omlouváme se za opožděné vyřizování emailů, dnes veškeré dotazy v emailu budou vyřízené. Děkujeme za pochopení.

Jak natáhnout kabely a nainstalovat audiosystém do auta

Multimediální zábavní systémy, které jsou nedílnou součástí dnešních osobních vozů, již příliš nepřipomínají autorádia ani z doby před dvěma dekádami. Jedinými funkcemi, kterými v té době jednotky disponovaly, byly příjem rozhlasového vysílání, maximálně pak přehrávání magnetofonových kazet. Většina automobilek dnes instaluje do svých vozů systémy neporovnatelně bohatší na funkce (např. takové 2din autorádio). Jednou z těch nejdůležitějších ale stále zůstává přehrávání hudby a kvalita celého audiosystému je tak velmi důležitý parametr. Mnoho majitelů se proto často rozhoduje pro výměnu původního audiosystému za některý nesériový systém. Jak jej ale do auta nainstalovat? A kudy vést nezbytné kabely?

Jak na návrh a instalaci audiosystému?

1.-Jak-na-návrh-a-instalaci-audiosystému

Při návrhu nového audiosystému dejte pozor na to, aby jeho jednotlivé komponenty byly vzájemně odpovídající. Koupě špičkových (a patřičně drahých) reproduktorů postrádá smysl ve spojení s levným a nekvalitním zesilovačem a naopak. Stejná logika platí pro všechny komponenty. Opravdu kvalitní ozvučení vozu se pak neobejde bez subwooferu. Jeho připojení k autorádiu se realizuje přes externí zesilovač (tzv. aktivní subwoofer je potom pouze subwoofer s připevněným zesilovačem). Při výběru autorádia je proto nutné hledět na to, aby mělo minimálně jeden RCA výstup, který umožní připojení jednoho dvoukanálového zesilovače právě pro subwoofer. Ve chvíli, kdy budeme chtít připojovat zesilovač čtyřkanálový nebo máme v plánu instalovat více externích zesilovačů, RCA výstupů bude třeba více.

2.-Zesilovač-je-napájen-přímo-z-baterie,-ke-které-je-připojen

Zesilovač je napájen přímo z baterie, ke které je připojen napájecím kabelem o dostatečném průřezu, který se určuje dle součtu proudů pojistek na zesilovači a délky kabelu. Vedení kabelů musí být takové, aby byla minimalizovaná možnost interference ze strany elektrické instalace vozidla. Z toho důvodu je třeba vést napájecí kabely jinudy, než kabely reproduktorové a signálové. Ty by měly být současně vedeny mimo zmíněnou kabeláž vozidla. V případě zesilovače na subwoofer se napájecí a RCA kabely vedou často prahem na levé straně, v případě zesilovačů na reproduktory je často využíván středový panel, případně pravá strana.

Další pravidla

Specifický případ představuje kabel sepínací. V některých případech je součástí RCA kabelu, jindy je nutno vést jej zvlášť. V takovém případě se vede stejně jako RCA kabel. Zapomenout nelze ani na ukostření zesilovače. Provedeno by mělo být v blízkosti zesilovače buď na místo očištěné od laku nebo na jiné nelakované originální části. Důležitá je i ochrana kabelů před poškozením o nejrůznější ostré hrany, měly by proto být umístěny v ochranném obalu, případně alespoň omotány textilní páskou. Toužíme-li po skutečně špičkovém zvuku, platí, že ďábel tkví v detailech. Důležité je věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem.