Jak odhlučnit auto?

www.reallygreatiste.com (815 × 400 px) (1083 × 400 px)

Nadměrný hluk v interiéru je něco, s čím se potýká spousta řidičů. Problém nastává zejména během dlouhých cest, které se vlivem nedostatečného odhlučnění mohou proměnit v dosti nepříjemný zážitek. Neplatí přitom, že se vše vyřeší koupí nového, bytelnějšího auta – odhlučnění je i v moderních vozech trestuhodně přehlíženou záležitostí, na které automobilky jednoduše šetří.

Nejlepším řešením je provést odhlučnění svépomoci nebo ještě lépe – s využitím služeb profesionálního servisu. To povede ke značnému utlumení hluku v kabině vozu a tudíž i ke zvýšení vašeho pohodlí během jízdy.

V tomto článku vás seznámíme s tím, jak odhlučnit celé auto, ale i jeho jednotlivé části. Přestože je nejlepším řešením vždy kompletní odhlučnění, ne vždy je to z technického hlediska možné. I částečné odhlučnění auta však dokáže pozvednout vaše pohodlí o několik úrovní výš.

 

Co všechno se dá odhlučnit a jak to probíhá?

Hluk proniká do interiéru z mnoha zdrojů a směrů. Za jeho hlavní původce platí chod spalovacího motoru, hučení od kol zejména při rychlejší jízdě, aerodynamický hluk vznikající nárazem vzduchu na karoserii a v neposlední řadě i hluk z ulice, což platí především ve městech.

2din cz - FOTO BLOG (4)

 

S ohledem na zdroje hluku zmíněné výše se technici během práce zaměřují na následující oblasti:

 

  Dveře       Podlaha       Podběhy       Kapota       Motor        Střecha        Zavazadlový prostor     

 

 Postup práce se pak dá obecně shrnout do dvou kroků:

Nejdůležitějším faktorem je zde účinnost materiálu, která přímo ovlivňuje hodnotu ztrátového činitele (MLF). Obecně platí, že čím více se tato hodnota blíží číslu 1, tím je materiál účinnější. Avšak také silnější – v některých částech vozu mají technici bohužel jen velmi málo prostoru k práci, a tak se musí uchýlit k aplikaci tenčího, méně účinného materiálu.

My v 2din zastáváme názor, že jedním z nejdůležitějších faktorů v rámci odhlučnění vozů je kvalita použitých materiálů. Jako antivibrační vrstvu proto používáme špičkové antivibrační materiály značky STP, hlavně pak STP Black Gold, Black Silver a Bomb Aero, které se liší tloušťkou a použitím.

 

   Aplikace zvukově izolačního materiálu

Druhým, někdy i třetím krokem v rámci odhlučňovacích prací je aplikace zvukově izolačního neboli protihlukového materiálu. Hlavním úkolem této vrstvy je zamezit pronikání hluku do interiéru vozu, což se pak promítne do hodnoty dB v kabině. Důležitou vlastností protihlukových materiálů je, že neabsorbují vodu ani nehnijí.

Zvukově izolační materiály jsou dosti specifické z hlediska použití – některé jsou nejvhodnější k odhlučnění velkých ploch, např. kufru, jiné zase využijete k zamezení skřípání plastových částí. Je to dáno jejich účinností, hmotností nebo třeba tepelně izolačními vlastnostmi. Protihlukový materiál se zpravidla aplikuje přímo na první vrstvu tvořenou materiálem antivibračním. Před aplikací je nutné jej řádně odmastit, k čemuž naši technici používají hlavně přípravek All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.

A když už je řeč o našich technicích, i v tomto případě nedají dopustit na špičkové materiály značky STP, např. Biplast nebo Bromo. Nemají však problém ani s materiály jiných značek, třeba CTK Multimat Pro a Evo.

 

Odhlučnění dveří

Odhlučnění dveří je naprostý základ, jenž zvýší vaše pohodlí během jízdy. Při správně provedeném odhlučnění se výrazně sníží míra hluku pronikajícího do auta zvenku (hluku z města, tedy i od ostatních aut), zlepší se projev reproduktorové sestavy ve voze a zamezí se otravnému skřípání plastových částí. Dveře navíc budou působit bytelněji, jako byste seděli v dražším voze.

1_1

Dveře jsou na odhlučnění poměrně náročné – pro maximální účinek se aplikují až 4 vrstvy materiálu, přičemž práce zahrnuje demontáž tapecírunků, přípravu všech ploch (odmaštění), samotnou aplikaci antivibračního a protihlukového materiálu a nakonec také aplikaci akustické pěny.

  Pokud se o odhlučnění dveří chcete dozvědět více, přečtěte si tento náš článek.

 

Odhlučnění zavazadlového prostoru

Odhlučnění kufru je zásadní zejména u vozů typu kombi nebo hatchback, kde je tento prostor velmi velký a/nebo je přímo spojen s kabinou. Původcem nepříjemností je zde jak aerodynamický hluk vznikající za rychlé jízdy, tak hluk od podlahy, jenž se vzhledem k otevřenému prostoru kufru snáze šíří.

2_1

Odhlučňovací práce i zde spočívá v aplikaci několika vrstev materiálu. Kufr je předně třeba demontovat, tedy odstranit veškeré tapce a čalounění a poté připravit vzniklou plochu na aplikaci antivibračního materiálu. Následuje aplikace materiálu protihlukového a akustického, tedy druhé a třetí vrstvy.

  Pozor! Odhlučnění kufru má mnoho specifik – je třeba dát pozor mimo jiné na elektroinstalační vedení, které je třeba ošetřit speciální páskou.

 Více o odhlučnění kufru se dozvíte v tomto článku.

 

Odhlučnění podlahy

Důležitost odhlučnění podlahy spočívá ve dvou faktorech – jednak se utlumí hluk od kol, jenž je noční můrou řidičů, jednak dojde ke zpevnění karoserie, vzhledem k čemuž už tolik nepocítíte nerovnosti na silnici.

3_1

Odhlučnění této části auta vyžaduje demontáž značné části interiéru – sedaček, koberců, částečně i středového panelu a A-sloupků. Pak už je možné pokračovat přípravou plochy k aplikaci antivibračního a protihlukového materiálu, jenž se zpravidla používá ve dvou vrstvách.

 Více informací o odhlučnění podlahy najdete zde.

 

Odhlučnění kapoty

Odhlučnění kapoty je jedním z kroků v rámci utlumení hluku přicházejícího z motoru. Tato část během jízdy zejména u dieselových aut výrazně rezonuje, což pak hluk od motoru ještě zesílí. Kapoty jsou navíc v dnešní době velmi tenké, protože na nich automobilky zkrátka šetří.

4_1

Práce zde spočívá v demontáži původního odhlučnění a poté jako obvykle na aplikaci první vrstvy antivibračního materiálu. Pokračuje se použitím vrstvy termoakustického materiálu. Celek je možné ještě vylepšit aplikací univerzálního krytu motoru, jenž nabízí např. značka STP - Heatshield.

Odhlučnění kapoty se bude lišit i podle toho, zda vlastníte originální kryt z výroby.

 Více informací najdete zde.

 

Odhlučnění podběhů

Pokud máte v rámci odhlučnění vozu možnost odhlučnit i podběhy, neváhejte a využijte ji. Smysl to má však pouze v rámci komplexnějšího odhlučnění, kdy se technici zaměřují i na motor nebo podlahu.

5_1

Také v tomto případě je nutné začít demontáží a posléze připravit plochu pro aplikaci antivibračního a akustického materiálu. Ošetřují se jak samotné podběhy, tak i jejich plastové kryty. Jedná se o náročnou práci, kterou je vhodné svěřit do rukou odborníků.

 Více informací o odhlučnění podběhů  najdete zde.

 

Odhlučnění střechy

Odhlučnění střechy je podružný krok, který vede k celkovému zlepšení vašeho pohodlí ve voze, ztlumí zvuky od nárazů kapek deště nebo krup a také střechu celkově zpevní, takže bude méně rezonovat.

6

Práce zde spočívá v demontáži původní stropnice a opět v řádném odmaštění plochy, na kterou se poté aplikují vrstvy antivibračního a protihlukového materiálu. Nakonec se použije vrstva materiálu akustického.

 K odhlučnění střechy jsme připravili samostatný článek – více zde.

Odhlučnění motorového prostoru

Odhlučnění mezimotoru neboli torpéda je nejúčinnější způsob, jak ztlumit hluk od agregátu. Týká se to hlavně dieselových motorů, ale i těch benzinových, které jsou slyšet zejména při vyšších otáčkách.

7

Práce začíná demontáží stěračů a původního krycího plastu. Následuje jako obvykle odmaštění plochy torpéda a aplikace antivibračního materiálu, na nějž se následně lepí materiál protihlukový.

 Pozor! U některých aut nelze torpédo rozebrat a odhlučnění tak není možné.

 Více informací o odhlučnění mezimotoru najdete v tomto samostatném článku.

 

Svěřte se do rukou odborníků

Jak vidno, odhlučnění vozu je poměrně komplexní záležitost, která však rozhodně stojí za námahu. Účinek odhlučnění bude samozřejmě záviset na tom, jaké odhlučňovací materiály zvolíte, kam se budou aplikovat a jak kvalitně bude práce provedena.

Rádi bychom proto doporučili služby našich techniků na dílně 2din.cz – ti mají s odhlučňováním aut již bohaté zkušenosti. S jejich prací se můžete seznámit na našem webu.

3D konfigurátor odhlučnění

Máte zájem o odhlučnění Vašeho vozů, ale zajímá Vás kolik to bude stát? Vytvořili jsme pro Vás chytrý 3D konfigurátor, který Vám spočítá cenu odhlučnění Vašeho vozů.

 

www.reallygreatiste.com (815 × 400 px) (1083 × 400 px) (1083 × 100 px) (1083 × 80 px)